Ve dnech 7. a 8. června 2019 jsme se vydali do Polska na dějepisnou exkurzi. Budíček prvního dne byl časný. Autobus odjížděl ze školy ve 4:00 hod. Přesto jsme na nikoho nečekali, všichni přijeli včas a měli s sebou potřebné doklady. Z Turnova jsme se vydali na sever, projeli Libedec, Hrádek nad Nisou a pokračovali regionem Nisa na dálnici A4. Cesta rychle ubíhala, po několika povinných zastávkách jsme před polednem dorazili do Krakova, města polských králů. Počasí nám přálo, navštívili jsme zdejší hrad Wawel, prohlédli si staré město, ochutnali místní speciality. Během rozchodu jsme se mohli věnovat individuální prohlídce města. V 15:30 hod. jsme odjeli do nedalekého městečka Wieliczka, kde jsme navštívili zdejší solné doly. Průvodci si nás rozdělili do dvou skupin a pak jsme již po dřevěných schodech sestupovali do podzemí. Na 3,5 km dlouhé trase jsme mohli obdivovat solné sochy historických i mytických postav, navštívili "polskou solnou katedrálu", podzenmí jezero a další zajímavosti. Na konci prohlídky ná rychlý výtah vynesl z hloubky cca 130 m na povrch. Následovalo ubytování v hotelu Górsko asi 5 minut chůze od solného dolu. Po večeři jsme měli osobní volno. Ráno v 8:00 hod. snídaně formou švédskách stolů a pak přejezd do městečka Wadowice, rodiště papaže Jana Pavla II. Rodný dům jsme bohužel nenavštívili, prohlídka trvající 70 min. by narušila další časový průběh zájezdu. Posledním místem naší exkurze byla návštěva vyhlazovacího a koncentračního tábora Osvětim (Auschwitz). Během 3,5 hodinové prohlídky památníku a muzea s českými průvodci jsme si prohlédli celý areál, dozvěděli se spoustu informací o tomto místě. Tragédie tohoto místa na nás všechny silně zapůsobila. Po prohlídce tábora Auschwitz I jsme autobusem přejeli i k táboru Auschwitz II Březinka (Birkenau). Prošli jsme se po tomto obrovském prostranství, kde většina vězeňských bloků byla Němci na konci války zničena. Na závěr prohlídky průvodci obě naše skupiny žáků pochválili za vzorné chování i dodržování nastavených pravidel (focení). V 17:00 hodin jsme Osvětim opustili a po cestě s několika zastávkami (návštěvou KFC) jsme v 23:30 hodin dorazili do Turnova k naší škole. Myslím si, že se nám exkurze vydařila, velké poděkování patří našemu průvodci, který se o nás vzorně staral a také našemu řidiči, který nás po celou dobu bezpešně převážel. Pokud bude příští rok o tuto exkurzi ve škole zájem, jistě ji zopakujeme.